Alternativne tehnologije u nastavi IV razreda Gimnazije

Umesto zaključka

Sve što je ovde napisano je moje lično mišljenje, bazirano na osnovu zapažanja iz prethodne tri godine rada sa ovakvim pristupom. Pri tome su uzeti u obzir problemi koje su izneli i đaci i njihovi roditelji.

Programiranje

Koliko god mi to ne želimo da priznamo, programiranje nije oblast kojom se možemo svi baviti. Nema potrebe da učenici u društvenim smerovima izučavaju programiranje. Ima toliko interesantnih i korisnih oblasti u računarstvu koje mogu društvenjacima da zamene programiranje. Ne znam kakva je slika u drugim gimnazijama u Srbiji, ali ne verujem da je daleko od onoga šta se u Somboru dešava. U našim prirodnim odeljenjima ima oko 50% onih koji znaju zašto su tu, i 50% onih koji su tu samo zato što se nisu mogli upisati tamo gde su hteli. U takvim odeljenjima je praktično nemoguće prilagoditi gradivo prosečnom učeniku jer prosečnih nema. Polovini je preteško dok je drugoj polovini dosadno. Podeliti odeljenje na dve neusaglašene grupe nije pedagoški.

Metod rada koji sam ovde opisao i koji sam u IV razredima koristio rešava ovu dilemu. Programiranje nije odbačeno, već ga rade oni koji to razumeju i vide to kao znanje kojeće im biti potrebno u budućem pozivu.

Sve dok bude insistirano na programiranju u obaveznoj nastavi, imaćemo "Type mismatch" u računarstvu i informatici sa većinom učenika.

Radna atmosfera

Koju situaciju na časovima preferirate:

  1. Atmosfera timskog rada u kome svaki član tima zna koji mu je posao, voli to što radi i svestan je da konačan uspeh zavisi od njega isto koliko i od njegovih kolega kojima savladavanje gradiva nije veliki problem,
  2. Stalno šačica istih učenika rešava zadačiće a ostali jedva čekaju da čas što pre prođe i nadaju se da će nekako domiliti do pozitivne ocene ( i njima i vama je jasno da sve to nema smisla ).

Redovno mi se dešavalo da u odeljenjima koja se inicijalno dele na grupe, na vežbama ima više od pola odeljenja tj. đaci su dolazili na vežbe i kad nisu bili obavezni.

Pokrivenost zvaničnog plana i programa

Alternativne tehnologije koje sam koristio u nastavi u IV razredu skoro u potpunosti pokrivaju zvanični plan i program društvenog smera. Principi i pravila pisanja teksta prožeti su kroz svaku stranicu koju smo postavili (Word). Isto važi i za dizajn, raspored elemenata na prezentaciji, funkcionalnost i navigaciju (Powerpoint). Svaki naš sajt ima svoju MySql bazu podataka (Access).

Gradivo prirodnog smera je takođe pokriveno, samo se radi PHP i Javascript umesto Delphi-ja.

Dometi

Koliko će sajt biti dobar, uglavnom zavisi od strukture odeljenja. Nikad nećete imati dva ista. Neka odeljenja će biti zadovoljna sa manje. Biće im dovoljna sama činjenica da sajt koji su kreirali egzistira na Internetu i da je on njihovo zajedničko delo. Imaćete, međutim odeljenja koja traže više, koja nisu zadovoljna sa prosečnim, više se trude, istražuju...

Ono što se pokazalo kao najveća tekovina ovog projekta je to što imate priliku da deo koji se radi na vežbama prilagodite pojedincu.

Reakcije

Reakcije bivših učenika naše škole koji su učestvovali u ovom projektu, roditelja i nezavisnih posetilaca sajtova su takve da me je sada sramota što nisam od početka školske godine nastavio rad po ovom pristupu. Nasuprot tome vratio sam se na stari kurs, i tako linijom manjeg otpora rešio eventualne probleme sa najavljenim prosvetnim inspekcijama.

Drugo polugodište u društvenim odeljenjima (izrade prezentacija) definitivno ću nastaviti po ovom projektu, a ako naiđem na razumevanje od strane kolega informatičara, iz drugih gimnazija, verovatno ću i u prirodnim učiniti isto.

Pre nego što se upustite u ovaj način rada, zapitajte se koliko ste spremni da ugradite sebe u ovako nešto. Računajte na mnogo više časova pripreme nego do sada. I to permanentno tokom cele godine. Ako sve dobro isplanirate, videćete da će sve to vreme biti vraćeno kroz zadovoljstvo koje dele posetioci i svi učesnici u projektu izrade jednog savremenog internet sajta.

Sadržaj

Naslovna strana

Uvod

Početak

Potrebna oprema

Literatura

Plan i program

Izvođenje nastave

Ocenjivanje

Problemi

Zaključak

 

Gradivo

E-Marketing

XHTML

CSS

Baze podataka

PHP

JavaScript

Valid XHTML 1.0 Strict! | © 2007-2008 prof. Duško Obradović